Planners bäst lämpade att fylla "The Brand Gap"

Varumärkesstrateger är generellt duktiga på vad de gör, Sverige har många framgångsrika varumärken. Däremot kan de förbättra sin förmåga att kommunicera sina strategier. De flesta känner nog till ett par fall där företag har en fin varumärkesstrategi i en pärm som ingen använder sig av, det är inte helt ovanligt.

Företagets värld skiljer sig ofta från konsumenternas syn på produkten och varumärket. Planners är bra på att brygga detta missförstånd. Foto vaXzine

Företagets värld skiljer sig ofta från konsumenternas syn på produkten och varumärket. Planners är bra på att brygga detta missförstånd. Foto vaXzine

Den skillnad som ibland uppstår mellan den faktiska kommunikationen från ett företag och den avsedda strategiska kommunikationsplanen har myntats som The Brand Gap av Marty Neumeier i en bok med samma namn som utkom för ett par år sedan.

Problemet är att fina strategier inte har förståtts i den interna organisationen, inte förankrats eller så var inte rätt personer inblandade i processen med att ta fram den. Skälen kan vara många även om vissa anledningar tenderar att återkomma.

Vänster och höger hjärnhalva samtidigt

En planners speciella förmåga att kombinera strategi och kreativitet eller varumärkeslöfte och konsumentinsikt gör dem nödvändiga i den länk som alltför ofta saknas idag. Att gestalta strategierna.

Detta är en av anledningarna till att Planner Fed. har som idé att hyra ut planners direkt till företagen istället för att endast vara på reklambyrån. Vi tror att det underlättar i vårt jobb att vara länken mellan strategiska riktlinjer och faktisk marknadsföring. Vi har all respekt för saker som kan och bör spela en roll. Intern kultur, nyckelpersoner, produktkunskap och parallella projekt som också har hög prioritet.

En av kommunikatörers framtida roller där planners kommer spela en stor roll är affärsutveckling. Det är i huvudsak ett par saker som kombinerat utgör plannerns nyckelkompetenser. Det är förståelse för långsiktig strategi och varumärken, konsumenter, den kreativa processen och analys. Lägg därtill utifrånskapet som inte ska underskattas så skapas mycket bra förutsättningar för affärsutveckling direkt på plats hos företaget. Även om planners inte är billiga blir det mycket billigare än att ta in en hel byrå för samma jobb, dessutom vet man ju inte om resultatet skulle bli lika bra.




Tagged with:

Skriv en kommentar till artikeln