Vad kännetecknar dina kunders intressenivå?

Det pratas inte längre speciellt mycket om låg eller högengagemangsprodukter. Anledningen till det är att det är så svårt att kategorisera produkter efter dessa faktorer eftersom inte alla är engagerade i samma saker. Idag är det inte ovanligt att en VD kör en gammal, billig, bil medan han eller hon istället aldrig skulle köpa något annat än det bästa kaffet eller stereon. Men detsamma gäller inte en annan VD i samma ålder som kanske gör tvärtom. D v s de demografiska faktorerna, de ytliga attributen,  är ute ur leken när vi blivit mer självförverkligade som individer.

Vad man däremot kan titta närmare på för att generalisera något är intressenivåer. Anta att din produkt är olika intressant för olika människor, alla bryr sig inte om det heter Ipod eller MP3 spelare och andra tycker färgen på bilen är viktigare än antalet hästkrafter. Det är inte omöjligt att tillgodose alla tre nivåer som jag beskriver här. Se dessa steg som ett sätt att förstå dina kunder bättre och för att kunna ge dem bättre erbjudanden, service och information.

Noviser/Oengagerade

  • Är mindre intresserade av teknisk information eller vad andra kunder gjort för lösningar. Inspiration i enkel form är dock intressant, måste dock vara lättillgängligt och snabbt ge kunden uppslag till vilken produkt denna vill ha.
  • Vill ta köpbeslut snabbt.
  • Är i mycket hög grad påverkade av emotionella faktorer som förpackning, varumärke etc.
  • För att sälja till denna grupp är det viktigare att trycka på deras köpintentioner (nytta, emotionellt innehåll). Exempel på detta är att överdriva kvalitetens egenskaper, vad man ska produkten till på ett övergripande plan.
  • Noviser mer mottagliga för snygg grafisk profil ihop med färg, form, musik och andra triggers riktat till våra känslor.
  • Vet lite om produkten, vet inte vad de ska leta efter, söker inte så mycket information.
  • Fattar köpbeslut snabbt efter en enkel ledtråd – pris eller den första bästa produkt de kommer i kontakt med.
  • Ointresserade av att interagera med företaget.
  • Är inte intresserad av aktiviteter från företaget.
  • Känner inte alls till vad företaget gjort i andra sammanhang.

Är det ljudet, designen eller högtalareelementen som är viktigast för dig?

Är det ljudet, designen eller högtalareelementen som är viktigast för dig?

Medelkunniga/Nyfikna

  • Är intresserade av inspiration, nyheter, vad andra kunder gjort för lösningar.
  • Tillräckligt kunniga och engagerade för att leta efter information på egen hand.
  • Mycket påverkbara av kommunikation eftersom de lär sig om produktkategorin.
  • Kan oftast produkter från flera olika företag och jämför med hjälp av egenpåhittade regler fördelarna för bästa köp.
  • Möjliga att påverka kring vad som är viktiga faktorer med produkten och kategorin.

Experter/Utvecklare

  • Vill ha trovärdig och relevant information. (Funktion)
  • Letar inte så mycket ny info, anser sig veta vad de behöver. Därför reagerar de snabbt när de stöter på något som påminner dem om något som de redan är intresserade av.
  • Känslig för säljande reklam, anser det vara förolämpande.
  • Är intresserade av tekniska specifikationer.
  • Är rädd för att köpa fel produkter.
  • Har bra koll på konkurrenter.
  • Är inte lika känslig för priset.
  • Bildar sig helst en egen bild av produkten utifrån dess egenskaper.
  • Är mer villiga att interagera med företaget om de är vana kunder där.
  • Utvärderar ofta genom att sätta väldigt höga eller väldigt låga betyg, experterna vet precis vad de vill ha. Är krävande som kunder, kräver den support som de har tänkt sig. Är också mycket tacksamma när de får den produkt och service de anser sig beställt.
  • Tycker om aktiviteter som företaget anordnar.
  • Uppmärksam på vad företaget gör i andra sammanhang.




Tagged with:

Skriv en kommentar till artikeln