Såhär hänger känslor ihop med varumärken

Jonas Söderström

Jonas Söderström

Så där ja, igår höll jag sista föredraget på ett tag. Tror jag. Att vara ute och föreläsa är lite som att vara på turné, minus efterfesterna.

Igår handlade det om varumärkesutveckling. Jag påstod att det finns ungefär bara två olika strategier för att lyckas förmå konsumenterna att känna något för ditt varumärke, lågengagemangsstrategin och högengagemangsstrategin.

Lågengagemangsstrategin ligger nära betingning. Den innebär att du frekvent exponerar märket tillsammans med välbeprövade stimuli som t ex bar hud och hundvalpar. Resultatet blir att konsumenterna associerar ditt märke med en generell, lite fluffig känsla av värme.

Högengagemangsstrategin är en smula mer komplex. Den går ut på att erbjuda ideologiska, länknings- och/eller identifikationsvärden till konsumenterna, att använda till att vara och bli sig själva samt konstruera sin omvärld. Strategin resulterar i att konsumenterna får en djup känslomässig koppling till varumärket, vilket kommit att bli en förlängning av dem själva.

Det är lätt att tro högengagemangsstrategin endast är förbehållen så kallade högengagemangsprodukter. Men det finns exempel på tuggumi, tvål och nötkräm som framgångsrikt ägnat sig åt detta.

Jonas är med i Planner Fed. Inlägget ursprungligen publicerat på planning.se.




Tagged with:

1 Kommentar
    Eric Lindesvärd 27 okt, 2009

    Det dockar ganska väl in i vad det pratas om inom retailvärlden just nu. Retailmiljöerna tenderar att polariseras mot ytterkanterna. I ena änden finns Compressive Design som syftar till att minska tiden med konsumenten och underlätta snabba varumärkesval. I andra änden finns Donative Design som syftar till att förlänga tiden med konsumenten och bjuda på en upplevelse med varumärket som utgångspunkt. Den uppmärksammade National Geographic-butiken i London är ett bra exempel på det senare.

    Svara
Inga Trackbacks

Skriv en kommentar till artikeln