Mats Rönne blir planner

mats_225x300

Mats Rönne

 

Sveriges första planneragentur rekryterar Mats Rönne, tidigare bland annat varumärkesansvarig på Electrolux och Ericsson och marknadsföringschef på Bonnier. Han lämnar sitt ordförandeskap hos Sveriges Annonsörer vid årsskiftet och kommer att ingå som planner och seniorrådgivare hos PlannerFed för att utveckla tydligare beslutsunderlag för svensk reklam.

– Plannern som leverantör av konsumentinsikter för reklambyrån är väl etablerat utomlands, framförallt i England. I Sverige finns det fortfarande en stor roll för planners att utveckla, både för byråer och på kundsidan.  Kreativiteten är det inget fel på här, men den står ofta på osäker och ibland fel grund. Här vill jag bidra, säger Mats Rönne.

– När vi lämnar våra underlag vidare ska kunden säga – aha!, annars upplever vi det som ett misslyckande. Det ska inspirera och öppna för riktigt bra marknadsföring men framförallt vara baserad på fakta. Med Mats Rönne i agenturen visar vi större tyngd i varumärkesprojekt och komplexa uppdrag i stora organisationer, säger Robert Dysell, agent på PlannerFed. Vi tycker givetvis att det är jätteroligt att Mats kommer till agenturen och ser det som ett tecken på att vi är på rätt väg. Vi vill verkligen förändra processer i vår bransch till det bättre och släppa fram kommunikatörer som affärsutvecklare.

Agenturen riktar sig till både byråer och företag och ser sin uppgift att skapa tydligare arbetsunderlag baserat på riktig konsumentinsikt som ett sätt att förbättra effekten av marknadsföring. Den som använder tjänsten ska inte själv behöva vara expert för att förstå potentialen i de underlag som lämnas, det är plannerns uppgift att leverera det.

– Min erfarenhet är att briefing-processen kan utvecklas i de flesta kommunikationsprojekt, säger Mats Rönne. Det gäller både i kundbriefen till byrån och i byråns interna process. Ofta är det inte brist på undersökningar och data, men däremot brister det i tolkningen och insikterna som behövs så att underlaget kan styra den kreativa processen i rätt riktning.

Konkreta tjänster från PlannerFed är genomgång av kommunikationsplattformar, framtagning av kampanjbriefer, researchuppdrag och målsättning med resultatuppföljning för reklamkampanjer.

Läs mer om våra konkreta tjänster på agenturen här.




Tagged with:

Inga Kommentarer
3 Trackbacks
    Frukostmöte med IAB | Webbanalys 17 dec, 2009

    […] (Omniture), Gustav von Sydow (Burt), Henning Tunsli (Penetrace) och Mikael Karlsson (KIA Index). Mats Rönne (IAB) höll ihop morgonen. Johanna Johansson, ordförande för IAB Sverige får också anses som en […]

    Svara
    Outfox | Frukostmöte med IAB 1 jun, 2014

    […] (Omniture), Gustav von Sydow (Burt), Henning Tunsli (Penetrace) och Mikael Karlsson (KIA Index). Mats Rönne (IAB) höll ihop morgonen. Johanna Johansson, ordförande för IAB Sverige, får också anses som […]

    Svara

Skriv en kommentar till artikeln