Mål & Medel inom marknadsföring

Sitter med en rolig förfrågan jag fått från en kund där man bett oss på byrån att göra en inspirationsdragning kring mål och medel inom kommunikation. Tänker mig att det är ett vanligt problem i vår bransch att briefen går för långt i sin beskrivning av utmaningen/uppdraget så att den faktiskt kommer in på lösningen. Har försökt illustrera resan från A till B som ett projekt består av så enkelt jag kan här:

A och B

Om beställaren vet nuläge men även leverans så är det ju inget kreativt uppdrag, det är en leverans. Detta är ett produktionsuppdrag.

A men inte B

Det som skiljer en kreativ bransch från andra är ju att beställaren vill ha ett ”nytt” B. De vet inte vad B är och därför kommer de till en reklambyrå eller motsvarande. Om beställaren vet väl vad A är, d v s deras utgångspunkt, så finns det goda chanser för att B blir riktigt bra. Detta är ett jobb för en kreativ byrå.

Varken A eller B

Problemen som ofta uppstår är när beställaren tror sig veta A eller B men inte kan definiera det väl eller har förstått dem väl nog. Förutom lösningar som inte löser uppgiften brister också parterna i förtroende för varandra och det är svårt att sätta på fingret på varför i många lägen. Denna mycket tuffare utmaning är anledningen till att behovet av strategiska och kreativa byråer i kombination behövs. Försöker annonsören beställa B utan att veta vad A är och utan förståelse för att reda ut A har du ett problem som måste lösas.

B men inte A

Sedan har vi det tillfälle då beställaren tydligt vet B men inte A. Som exempel på detta vill jag ta upp en av världens bästa briefer enligt min kollega Mats Rönne. Whirlpool och Philips hade gått ihop och ville komma in ordentligt på den Svenska och nordiska marknaden. Briefen löd:

På 5 år vill vi bli lika kända som Electrolux. Vad kostar det?

Det lämnar en rättvis och väldefinierad målbild till byrån som själv får skaffa sig de svar som krävs för att lösa utmaningen. Kanske det bästa sättet att se på sin kommunikationsleverantör. För varför ska annonsören egentligen påvisa hur man löser delar av problemet åt byrån? Varför köper man då dess tjänster, det lutar snarare åt att man inte litar på dem då.

Däremot är ett äkta samarbete där man öppenhjärtigt ger och tar från varandra mellan annonsör och byrå en förutsättning för bra leveranser. Det vet alla som varit med om det. Men för att komma dit måste det vara tydligt var förväntningarna ligger från båda håll, därav detta blogginlägg. När beställaren utger sig för att veta A eller B men inte gör det är då processen går sönder. Vet du inte så var ärlig med det, då kan vi lösa något riktigt bra tillsammans.

Till detta ska sägas att det är svårare idag att vara en duktig annonsör än det var tidigare. Inte för att kreativitet var lättare förr utan för att konkurrensen vuxit sig stark och bryter sig över kategorier på ett sätt som idag är mycket svårt att få grepp om. Det är därför en kunnig annonsör i kombination med en kunnig strategisk och kreativ byrå är en kombination som betyder ännu mer idag än tidigare. Men strategi det får aldrig ske på bekostnad på kreativ höjd, tvärtom är den där för att möjliggöra den.




Tagged with:

Skriv en kommentar till artikeln