Archive for / 'Byråplanning'


What an account planner does?

I still get this question a lot and I guess its hard to grasp however you explain it. Not that we are rocket scoentist, it just tends to be abstract. Here is ashort attempt to describe my planning contribution into a typical process. 1. I challenge and revise business problems, briefs or coming challenges by putting them into a more meaningful context seen from a market or target group perspective. This includes setting a clear objective.




Läs mer

10K som bas för erbjudandeutveckling
– eller account planning på svenska

Mycket har hänt sedan Stephen King på J Walter Thompson och Stanley Pollitt på BMP på var sitt håll etablerade principerna bakom account planning i London på sent 60-tal, eller bara planning som det idag oftast kallas för. Men principen att utgå från djupare insikter om konsumenternas attityder och beteenden till din produkt/kategori gäller fortfarande […]




Läs mer

Medelmåttans mästerskap (eller när bra är bättre än bäst)

Nyligen publicerade Interbrand sin årliga globala rankning över världens mest värdefulla varumärken. Etta är Coca-Cola följt av IBM, Microsoft, Google och General Electric. H&M och IKEA är de enda svenska företagen på listan. Samtidigt har Reputation Institute gjort sin årliga studie och listat de 100 företagen i världen med bäst anseende. Här vann Google före […]




Läs mer